Historikk 2025
80-tallspodden

I Juni var Jan gjest i 80 talls poden, og fortalte bla om sin innholdsrike modell karriere på 80 tallet.
25 år i kulturens tjeneste – i med og motgang
Kulturhaven feirer 25 års jubileum – med litt bismak. Holmestrand kommune har etter mange års kamp mot Kulturhaven, vedtatt en delvis næringsutbygging ved Kulturhaven, der anleggsarbeidene allerede er påbegynt i kulturlandskapet rundt oss. Disse anleggsarbeider vil pågå på ubestemt tid, og vil etterhvert føre til en belastning beregnet til en tungtrafikk på 4000 trailere i døgnet – tett inntil oss. Dette vil gjøre at utendørs konserter, film og lydopptak, heretter vil bli umulig. Det er for tidlig å si om det vil være mulig å fortsette noen form for kulturell drift i Kulturhaven i det hele tatt, da dette støynivå vil være uforenelig med kulturarrangementer. Vi blir trolig også fratatt vår parkeringsplass, og vår hovedinngang vil havne midt i tungtrafikken, slik at adkomst også vil bli utfordrende.

Hvor mange konserter, forestillinger, og øvrige kulturarrangementer er egnet til å bli akkompagnert av tungtrafikk og sprengningsarbeider? Holmestrand kommune mener at dette går helt fint, så noen erstatning behøver vi ikke. At skjøre, vernede tømmerbygninger vil bli påført skader, ser heller ikke Holmestrand kommune som noe problem. Etter 25 år som nasjonalt kraftsenter for bygningsvern, blir Kulturhaven selv nå offer for kulturvandalisme – ingenting er visst lenger umulig i dette «fattige» landet.
Tankene vender tilbake til 1990-tallet – til begynnelsen. Etter at vi hadde reddet gamle Vinje gård – anno 1776 – fra riving i 1996, og restaurert hele gårdstunet, var begeistringen hos blant annet Bamble museum så stor, at vi ble invitert med for å se på hovedbygningen ved Holtane bruk i Kragerø, som da var truet av riving – nettopp grunnet nærings- og veiutbygging. Den tidligere så praktfulle hovedbygningen sto til forfall, til tross for at bygningen inneholdt helt uerstattelige, originale interiører helt tilbake til 1690-tallet. Vi måtte bare engasjere oss.
Enden på visen var at vi overtok bygget på rot, demonterte dette, og gjenoppførte det – i et LNF-område i Holmestrand – for å sikre bygget et varig vern. Etter å ha vurdert nær 60 mulige tomter, prosjekter etc, falt valget høsten 1999 på husmannsplassen i Holmestrand, både fordi vi her fant et naturlig kulturlandskap som var svært godt egnet, men også fordi vi da kunne redde en bygning til – Bentsrudstua anno 1805, som var sterkt forfallen og vedtatt revet. Dette er således den eneste originale bygningen i Kulturhaven.
Våren 2000 ble husmannsstua restaurert, tilbygget vinterhave, kulturlandskapet ryddet og Holtanebygningen ble gjenreist. I juni 2000 kom sangguru Ian Adam fra London til Kulturhaven, og innviet stedet med sang og musikk. Lokale medier begynte å omtale den uventede, men positive utviklingen rundt den tidligere dødsdømte husmannsstua, og publikum begynte å valfarte til stedet for å se denne underlige «fuglen» ta form.

Men hos Holmestrand kommune var vi ikke velkommen. Byggesøknadene ble avslått hele syv ganger, og det var først da daværende fylkesmann Mona Røkke instruerte Holmestrand kommune, at byggesøknaden omsider ble godkjent, men med store begrensninger. Skepsis gikk gradvis over til undring og positivitet, etter at Kulturhaven reiste seg og tiltrakk stadig mer nasjonal oppmerksomhet. Vi var nok forut for vår tid både med vårt gjenbruk og miljøfokus. Vi viste gjennom eksempelets makt, at truede, men verneverdige bygninger, faktisk kan både rives og reddes – gjennom flytting og gjenoppføring.
Etter hvert søkte flere truede bygninger «nødhavn» i Kulturhaven, og vårt private museum vokste gradvis i størrelse.
Dette gjaldt blant annet 1700-talls Svalgangshus og Stabbur fra Ås gården i Sande, et eldhus fra Alvdal og flere mindre løer og uthus.
Tilsammen har Kulturhaven blitt omtalt som et «mini Maihaugen», og ble raskt en populær fotolocation for både film og fotoopptak for mange av landets fremste fotografer og medier.
Konsertsalen i Holtane-bygningen ble innviet i juni 2002 i forbindelse med masterclass med sangguru Ian Adam fra London West End, og gitt navnet «The Adam room». Masterclassene var et samarbeid mellom Chat Noir teater og Kulturhaven, og bidro raskt til å sette Kulturhaven på det nasjonale kulturkartet. Disse fortsatte frem til 2004, da Kulturhaven for lengst hadde blitt en veletablert konsertscene og kulturarena for mange av landets fremste artister. Vi vil spesielt fremheve store kulturopplevelser med blant andre Lise Fjeldstad, Toralv Maurstad, Håvard Gimse, Arve Tellefsen, Anne Grethe Preus, Jo Nesbø, Anne Lise Berntsen, Ingrid Bjørnov, Hanne Krogh og Wenche Myhre. Men også internasjonale artister som Londons «queen of cabaret» – Barb Jungr, Holly Penfield, Ada Brodie, Musica Ficta, Tall Hilda, etc.
Kulturhaven var i mange år også fast arena for Vestfold festspillene, for litterære foredrag og for tradisjonsrike matopplevelser – ofte direkte fra Kulturhavens egen bakerovn. De mangfoldige kulturopplevelsene blant et myldrende blomsterhav og hageanlegg, har blitt omtalt både som en kulturell oase, og som en av Vestfolds mest folkekjære kulturarenaer.

Vi har motstått både rivespøkelser, pandemi, utbygningstrusler og trange økonomiske kår, men allikevel klart å skape magi. Vi skal nok ha for både stayerevne og kampånd, men innser samtidig at det dessverre nå kan gå mot slutten for Kulturhaven som kulturarena.
Men Kulturhaven er først og fremst vårt eget «Neverland» – et nasjonalromantisk klenodie – og vårt kunstnerhjem. Og det skal vi fortsatt kjempe for.















